Fur Camping
Fur Camping er en familievenlig campingplads, som ligger naturskønt på den lille Limfjordsø Fur, tæt på Fur Bryghus og de imponerende molerskrænter.
Derfor har vi sat ord på vores visioner og handling bag vores mål. I 2021 udformede vi vores bæredygtighedsstrategi, som sætter rammer og retning for, hvordan vi som destinationsselskab kan understøtte udviklingen af en bæredygtig feriedestination med et bredt udvalg af bæredygtige ferietilbud.
Turister efterlader både positive og negative aftryk på vores natur og miljø, på de mennesker, som bor her og på de lokales økonomiske muligheder og levegrundlag. Vi ønsker i Destination Limfjorden at forstærke de positive indtryk og mindske de negative indtryk.
Målet med strategien er at sikre gennemførelse af aktiviteter, der:
Strategien sætter først og fremmest retning for arbejdet med at udvikle turisterhvervet til at blive endnu mere bæredygtig. Men vores gæster møder ikke kun turistaktørerne på deres ferie. De køber også dagligvarer, shopper i butikker, tanker bilen, besøger strande og meget mere. Derfor kan turismens aktører ikke alene skabe en bæredygtig destination. Det kræver også, at andre aktører vil støtte op om og udvikle de elementer, som gæsterne har berøring med.
Der er en større og større erkendelse af, at den måde vi lever på i dag, ikke er fremtidssikret. FN’s Klimapanel rapporterer, at det går den forkerte vej med at nedbringe udledningen af klimagasser. Vi er derfor nødsaget til at finde nye løsninger på at opfylde vores behov, og det får også indflydelse på måden, vi holder ferie på. Flere og flere turister bliver opmærksomme på deres klimaaftryk - også når de holder ferie. Den udvikling skal vi tage alvorligt. Situationen kalder på en grøn produkt- og destinationsudvikling, som imødekommer nutidens og fremtidens efterspørgsel.
Derfor vil Destination Limfjorden understøtte en erhvervsudvikling og kapacitetsopbygning omkring bæredygtige ferier, som giver den enkelte virksomhed mulighed for at handle grønt og ansvarligt. Samtidig vil vi gøre det muligt for gæster at træffe de bæredygtige valg.
Hvad skal der til for at komme i mål og hvilke indsatser skal iværksættes? Seks forskellige indsatser vil samlet set understøtte udviklingen og realiseringen af en bæredygtig destination:
For at lykkes bredt med at løfte erhvervet, stiller vi et differentieret tilbud til rådighed, så vi kan give hjælp og vejledning i både kollektive forløb og i individuelle forløb.
Helt konkret vil vi hjælpe aktørerne med:
Vi vil understøtte produktudvikling og iværksætteri i relation til at udbyde oplevelser, der belaster natur og miljø i mindre grad. Det kan være outdoor oplevelser som vandring og cykling, men også skånsomme overnatningsprodukter og oplevelser, hvor gæsterne bidrager til lokalsamfundet eller får viden og kompetencer til at handle mere bæredygtig.
Vi vil hjælpe gæster til at foretage grønne valg ved at informere om mulighederne for:
Destination Limfjorden hjælper turisterhvervet med at blive mere bæredygtigt, og vi vil selv arbejde på at blive Green Tourism Organisation certificeret eller lignende.
Som grønt destinationsselskab tænker vi bæredygtighed ind i vores:
Destination Limfjorden vil tage på en grøn rejse sammen med de øvrige danske destinationer i projektet ”Bæredygtige destinationer i praksis”. Projektet giver mulighed for en vidensbaseret destinationsudvikling på baggrund af målbare indikatorer:
Vi vil samarbejde med vores tre kommuner om at forbedre de elementer, der har betydning for gæsternes opfattelse af destinationen som bæredygtig samt de elementer, som har indflydelse på aktørernes mulighed for at tilbyde bæredygtige produkter og ydelser. Eksempelvis:
Opladningsinfrastruktur i form af ladestandere til el-biler og el-cykler.
Der er mange måder en virksomhed kan kommunikere sin ansvarlighed på. Eksempelvis ved at få en tredjepart til at kontrollere sin indsats. Det kan man fx få ved at blive miljømærket med fx Green Key, Svanen, Blomsten eller ved at blive verdensmålscertificeret eller få et økologisk spisemærke m.v.
Det er selvfølgelig også muligt at kommunikere sin indsats gennem egne kanaler, men troværdigheden er ikke lige så høj.
Eksempler på virksomheder, der har et miljømærke, eller er i gang med ansøgningsprocessen:
Destination Limfjorden tilbyder forskellige muligheder for hjælp til at komme i gang med den grønne omstilling. I vores GoGreen folder, kan du se hvordan du gør din forretning grønnere - skridt for skridt - og hvordan vi hjælper dig.
Du er også altid velkommen til at tage fat i vores bæredygtighedskonsulent til en uforpligtende snak.
Destination Limfjorden har en bæredygtighedsstrategi, som sætter rammer og retning for, hvordan vi som destinationsselskab kan understøtte udviklingen af en bæredygtig feriedestination med et bredt udvalg af bæredygtige ferietilbud.
Strategien er Destination Limfjordens bud på, hvordan vi som destination kan arbejde med bæredygtig destinationsudvikling.
VisitDenmark's videnscenter holder dig opdateret på turismens udvikling og turisternes adfærd og tendenser. I dette videnscenter kan du bl.a. læse mere om VisitDenmarks bæredygtig turisme analyser.
Her finder du alle analyser og håndbøger udgivet af Dansk Kyst- og Naturturisme.